سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در سنندج آغاز به کار کرد بازگشت
آئین افتتاح سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، چهارشنبه ۱ شهریور با حضور هنرمندان جوان و نوجوان از سراسر ایران در پارک مشاهیر سنندج برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، عصر روز چهارشنبه ۱ شهریور با حضور مسئولین و مدیران فرهنگی، هنرمندان جوان و نوجوان از سراسر ایران و خیل انبوهی از مردمان هنردوست دیار کردستان در پارک مشاهیر سنندج افتتاح شد.
 
محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی اصغر دریایی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان)، حسن عسگری (فرماندار سنندج)، مینا صدری (دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران)، جعفر واحدی (دبیر اجرایی جشنواره سی‌ام)، صلاح‌الدین مولانایی (رئیس دانشکده هنر و معماری سنندج) و هنرمندانی چون: نادر قشقایی، بهمن عبدی، حسین عصمتی، بامداد رضوانیان، محمدرضا دوست‌محمدی، روح‌الله ابوالفضلی، صابر شیخ‌رضایی، زینب شاهی، سید شهاب‌الدین واجدی، مهدی طاهری، احدالله شکری‌پور، الهام سلطان‌محمدی و... ازجمله حاضران در این مراسم بودند.
 
در آغاز این آئین، حسن عسگری فرماندار شهرستان سنندج در سخنانی بیان کرد: هنر، نقش بسیار مهم و انکارناپذیری در روند تکامل اجتماعی بشر دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند این نقش را نادیده بگیرد. اگر هنر و هنرمند نبودند، تاریخ بشریت نمی‌توانست روند تکامل خود را این‌گونه طی کند. با بررسی تاریخ، مشخص می‌شود که هنرمندان در انتقال مفاهیم تمدنی بسیار تأثیرگذار بوده‌اند.
 
او در ادامه گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، «اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد ماندنی نیست». یعنی مفاهیم ارزشمند، زمانی ماندگار می‌شوند که در قالب هنر درآیند و بتوان با زبان هنر آنها را به نسل‌های آینده منتقل کرد. استان کردستان به معنای واقعی کلمه، دیاری فرهنگ‌پرور است و هنرمندان برجسته‌ای دارد که در مقیاس ملی تأثیرگذار هستند.
 
در ادامه این مراسم، محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران پشت تریبون آمد و در اظهاراتی عنوان کرد: گاهی تصویر غلطی از برخی مناطق کشور در رسانه‌ها منعکس و نام آن‌ها با اخبار ناخوشایندی عجین می‌شود که استان کردستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. ‌امیدوارم با همت و همراهی هنرجویانی که از اقصی‌نقاط ایران به کردستان آمده‌اند، این استان فرهنگی را آن‌گونه که شایسته است، با زیبایی‌ها و مهمان‌نوازی‌های پرشور اهالی‌اش به مردم سراسر کشور معرفی کنیم.
 
خراسانی‌زاده افزود: در سی‌امین دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، چند اتفاق مبارک رقم خورده است؛ نخست آنکه برای اولین بار، دبیری جشنواره به یک بانوی هنرمند و توانمند سپرده شده که خود اصالتا اهل دیار کردستان است. دوم آنکه امسال برای نخستین بار، جشنواره در دو بخش نوجوان و جوان برگزار و آثار هنرمندان ۱۵ تا ۱۸ سال و ۱۹ تا ۲۴ سال به طور جداگانه داوری می‌شود. نکته دیگر آن است که همه آثار جشنواره با شعار «ایران دوست داشتنی» خلق می‌شوند. امیدوارم هنرجویان جوان و نوجوان از این فرصت مغتنم استفاده کنند و در همراهی با استادان خود، آداب هنرمندی را بیاموزند.
 
مینا صدری، دبیر سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران نیز در سخنانی گفت: یکی از مغتنم‌ترین فرصت‌ها برای انجام کار‌های هنری، هنگامی است که هنرجویان جوان در کنار استادان هنر قرار می‌گیرند و این جشنواره به طور شایسته‌ای چنین امکانی را فراهم می‌کند.
 
او ادامه داد: جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران به سی‌امین دوره خود رسیده است و این قدمت، پیشینه گرانبهایی برای جشنواره محسوب می‌شود. جدا از آثاری که در این چند روز خلق می‌شوند، در سطحی عمیق‌تر، آنچه اهمیت دارد، فضای همکاری و همدلی صمیمانه‌ای است که میان هنرمندان و استادان شکل می‌گیرد و تاثیرات این فضا در وجود همه ما باقی می‌ماند.
 
سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سایر استان‌ها، از ۱ تا ۵ شهریور جاری در شهرستان سنندج برگزار می‌شود.
تاریخ خبر:  1402/06/01