سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران برگزیدگان خود را شناخت بازگشت
آئین اختتامیه سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، یکشنبه ۵ شهریور در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد. این مراسم، با معرفی نفرات برتر هر یک از رشته‌های ده‌گانه جشنواره سی‌ام همراه بود.
به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ در سنندج برگزار شد.
 
پیش از شروع این مراسم، نمایشگاهی از آثار هنری تولیدشده توسط هنرجویان شرکت‌کننده در کارگاه‌های جشنواره سی‌ام، در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج افتتاح شد.
 
علی اصغر دریایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به عنوان نخستین سخنران آئین اختتامیه، ضمن تشکر از همه عوامل برگزاری جشنواره سی‌ام گفت: خوشحالم که امسال، استان کردستان به عنوان میزبان سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران انتخاب شد. ‌امیدوارم در سال‌های آینده نیز استان کردستان افتخار میزبانی از این رویداد هنری را داشته باشد.
 
پس از آن، مینا صدری، دبیر جشنواره سی‌ام خطاب به هنرمندان جوان شرکت‌کننده در این رویداد گفت: حضور شما است که ظرفیت و قابلیت تغییرات بنیادین را در جشنواره به وجود می‌آورد. تلاش همه شما برای ما قابل تقدیر است و ‌امیدوارم در راهی که پیش گرفته‌اید موفق باشید. جا دارد از همه استادان و داورانی که در این جشنواره ما را یاری کردند، قدردانی کنم.
 
صدری ادامه داد: برگزاری این جشنواره دارای یک چرخه است و هدف ما این بود که این چرخه را با حضور استادان جوان کامل کنیم. به همین دلیل، تعدادی از افرادی که در دوره‌های قبلی جشنواره برگزیده شده بودند، امسال به عنوان استاد کارگاه یا داور حضور داشتند. طراحی پوستر جشنواره نیز توسط یکی از برگزیدگان دوره‌‌های قبل انجام شد و در دوره‌های بعدی هم این کار به برگزیده رشته گرافیک محول خواهد شد. این اتفاق می‌تواند به فراخور موقعیت در رشته‌های دیگر هم انجام شود و به این ترتیب، شما جوانان و نوجوانان، گردانندگان اصلی جشنواره خواهید بود‌.
 
پس از پخش کلیپی از مراحل شکل‌گیری جشنواره سی‌ام، محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از اتفاقات خوب این دوره آن است که شب گذشته پس از داوری نهایی آثار هنرجویان، تعدادی از داوران اعلام کردند به دلیل کیفیت بالای آثار، امکان انتخاب تعداد محدودی از آن‌ها را ندارند و پیشنهاد دادند که تعداد جوایز افزایش پیدا کند. اما متأسفانه امکان این کار وجود نداشت و ما باید طبق آنچه در فراخوان اعلام شده بود، اقدام می‌کردیم. با این حال چنین موضوعی بسیار خوشحال‌کننده بود و به همه هنرجویان تبریک می‌گویم.
 
خراسانی‌زاده ادامه داد: شما در این چند روز دوره درخشانی را در کنار استادان مطرح هنر تجربه کردید و به آموزه‌های هنری‌تان افزوده شد. مانند بعضی از استادان که قبلاً در این جشنواره شرکت کرده و برگزیده شده بودند، شما هم در سال‌های بعد می‌توانید به عنوان استاد و داور در جشنواره حضور داشته باشید.
 
مدیرکل هنر‌های تجسمی افزود: عده‌ای گمان می‌کردند کردستان جای امنی نیست، اما تصاویر زیبایی که در این مدت از سوی شما و رسانه‌ها مخابره شد، جلوه دیگری از این استان را به مردم ایران و دیگر نقاط جهان ارائه کرد. همچنین نخستین بار است که یک بانوی هنرمند، دبیری این جشنواره را برعهده گرفته و مادرانه و استادانه این کار را انجام داده و اثبات ساخته است که توانمندی‌های زیادی در بانوان این کشور وجود دارد‌.
 
او در پایان سخنان خود اعلام کرد که از سوی نماینده ولی فقیه در استان کردستان، هدایایی برای تعدادی از هنرجویان در نظر گرفته شده و همچنین به تمامی شرکت‌کنندگان در جشنواره، هدایایی از سوی ستاد برگزاری جشنواره به تمامی راه‌یافتگان به جشنواره سی‌ام اهدا خواهد شد.
 
در ادامه این برنامه، فردین صادق‌ایوبی، نقاش و نویسنده اهل سنندج پشت تریبون رفت و پس از خوندن شعری به زبان کردی گفت: در ادبیات ایران مطالب فراوانی درباره معنای حقیقی هنر وجود دارد. هنرمند یعنی انسان با فضیلت و در مقام فضیلت، پس و پیش وجود ندارد. ملاک هنرمند، نباید گرفتن جایزه یا رسیدن به مقام و مرتبه‌ای باشد، بلکه آنچه اهمیت دارد، لحظه لحظه با هنر زیستن است.
 
این هنرمند افزود: در دنیای عسرت‌زده کنونی که دریچه آسمان به روی انسان بسته شده است، یکی از راه‌هایی که می‌تواند روزنه‌ای را نشان دهد، هنر است. شما انسان‌هایی هستید که به این لحظه و زمان حال تعلق ندارید، بلکه متعلق به آینده هستید، چون هنرمند هستید و این نهایت خوشبختی است.
 
در ادامه این برنامه اعلام شد که تفاهم‌نامه‌ای میان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و اداره ورزش و جوانان استان حلبچه اقلیم کردستان عراق امضا شده است تا آثار هنرمندان جشنواره در حلبچه به نمایش درآمده و خریداری شود. در همین راستا لوح‌های یادبودی میان ئەریوان سەڵاح حەمە نووری، رئیس اداره ورزش و جوانان استان حلبچه اقلیم کردستان عراق، علی اصغر دریایی و محمد خراسانی‌زاده تبادل شد.
 
 
پخش کلیپ یادبود زنده‌یاد احمد خلیلی‌فرد و اهدای لوح یادبود به برادر این هنرمند، همراه اجرای گروه گروه سرود و دف‌نوازی کردستان، از دیگر بخش‌های آئین اختتامیه سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران بود.
 
در ادامه، برگزیدگان بخش‌های ده‌گانه جشنواره سی‌ام به این شرح معرفی شدند:
 
رشته تصویرسازی
 
تقدیرشدگان در بخش نوجوان: نگار امینی از اصفهان، هانیه خزایی از تهران
 
تقدیرشدگان در بخش جوان: زهرا مصطفایی از همدان، حانیه مرتضی زاده از تهران
 
در رشته تصویرسازی، برگزیده نوجوان وجود نداشت و به همین جهت در بخش جوان، پارسا توانایی از فارس و الهه محمدی از قم به صورت مشترک، برگزیده اعلام شدند.
 
رشته خوشنویسی
 
تقدیرشده در بخش نوجوان: علی صادقی از خراسان رضوی
 
تقدیرشدگان در بخش جوان: متین اعتباریان از اصفهان و محمدرضا شاه محمدی از تهران
 
برگزیده بخش نوجوان: آیدا قدمی از فارس
 
برگزیده بخش جوان: محمدتقی محرم زاد از اردبیل
 
رشته سفال و سرامیک
 
تقدیرشدگان در بخش جوان: حانیه معبودی از تهران، مهدیه نیلوفر از تهران
 
برگزیده بخش جوان: زهرا دانا از اصفهان
 
رشته طراحی
 
تقدیرشده در بخش نوجوان: علی توسلی از اردبیل
 
تقدیرشده در بخش جوان: زهرا ستاره آسمان از گیلان، فائزه یحیایی از اصفهان
 
برگزیده مشترک در بخش جوان: امیرمحمد مقدم از تهران و معصومه مسیب‌خواه از گیلان
 
 
رشته طراحی گرافیک
 
تقدیرشدگان در بخش نوجوان: حمیدرضا خوش گفتار از خراسان رضوی
 
تقدیرشدگان در بخش جوان: نیلوفر عبداللهی از خراسان رضوی
 
برگزیده بخش نوجوان: امیرمهدی خطی نسب از مرکزی
 
برگزیده بخش جوان: نگین پورطهماسبی از تهران
 
رشته عکاسی
 
تقدیرشدگان در بخش نوجوان: ابوالفضل محمودی از البرز
 
تقدیرشدگان در بخش جوان: زهرا علی اصغری از تهران، محمدرضا زارع از اصفهان
 
برگزیده بخش نوجوان: محمدرسول حاتم آبادی از مرکزی
 
برگزیده بخش جوان: محمدرضا جلیل زاده از آذربایجان غربی
 
رشته کاریکاتور
 
تقدیرشده در بخش نوجوان: میترا کاوه از زنجان
 
تقدیرشدگان در بخش جوان: صائب ضیایی از مازندران، فرزین امیری حسینی از کردستان
 
برگزیده بخش نوجوان: یاسمین مرادی از کرمانشاه
 
برگزیده بخش جوان: حسین قربانی از قم
 
رشته مجسمه‌سازی
 
تقدیرشدگان در بخش نوجوان: آراز نسیمی از کردستان
 
تقدیرشدگان در بخش جوان: امیررضا شاه حسینی از خراسان رضوی
 
برگزیده بخش نوجوان: آراز حسین پناهی از کردستان
 
برگزیده بخش جوان: هانیه بهرا از کرمان
 
رشته نقاشی
 
تقدیرشدگان در بخش نوجوان: ریحانه شکاری از تهران، پوریا بهرامی هزاوه از مرکزی
 
تقدیرشدگان در بخش جوان: زهرا حیدری از اردبیل،  سیده مریم احراری از فارس
 
برگزیده بخش جوان: شیدا صفاری از البرز
 
رشته نگارگری
 
تقدیرشدگان در بخش نوجوان: حدیثه دوستی از قزوین، فرشاد نادران از اصفهان
 
تقدیرشدگان بخش جوان: غزل قربانی از قزوین، نگار نوروزی از اصفهان
 
برگزیده بخش نوجوان: فاطمه فرهنگ سهلوانی از اصفهان
 
برگزیده بخش جوان: صابر حلوانی از اصفهان
تاریخ خبر:  1402/06/06