نشست هم‌اندیشی اعضای شورای سیاستگذاری و استادان کارگاه‌های سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران برگزار شد بازگشت
نشست هم‌اندیشی اعضای شورای سیاستگذاری و استادان کارگاه‌های سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران برگزار شد
 
نشست هم‌اندیشی اعضای شورای سیاستگذاری و استادان کارگاه‌های سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، با حضور محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
 
‌به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، نشست هم‌اندیشی اعضای شورای سیاستگذاری و استادان کارگاه‌های سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، با حضور محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره سی‌ام) مینا صدری(دبیر و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره)، بهمن عبدی (داور و استاد کارگاه کاریکاتور)، نادر قشقایی (داور و استاد کارگاه مجسمه‌سازی)، جعفر واحدی (دبیر اجرایی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره)، محمد زرویی نصرآباد (مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره)، مهران هوشیار (عضو شورای سیاستگذاری جشنواره)، حسین عصمتی (مشاور دبیر جشنواره)، شعیب حسینی‌مقدم (عضو شورای سیاستگذاری جشنواره)، صابر شیخ‌رضایی (عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، داور و استاد کارگاه طراحی گرافیک)، سید شهاب الدین واجدی (عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و داور بخش عکاسی)، زینب شاهی (عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، داور و استاد کارگاه نگارگری)، بامداد رضوانیان (داور و استاد کارگاه نقاشی)، احدالله شکری‌پور (داور و استاد کارگاه سفال و سرامیک)، مهدی طاهری (داور و استاد کارگاه عکاسی) و الهام سلطان‌محمدی (داور و استاد کارگاه طراحی) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. 
در این نشست، محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در سخنانی بیان کرد: در جلسه قبلی شورای سیاستگذاری جشنواره سی‌ام، مطالبی در حوزه سیاستگذاری این دوره از جشنواره مطرح و سیاست‌هایی پیشنهاد شد. بر این اساس، پیاده‌سازی این سیاست‌ها در فصای کارگاه‌ها رقم می‌خورد و استادان کارگاه‌ها به مثابه بازوان اجرایی شورای سیاستگذاری هستند.
او ادامه داد: برگزاری جلسات هم‌اندیشی این‌چنینی باعث می‌شود که کل منسجم‌تری را شکل دهیم، رویکردهایمان را به هم نزدیک‌تر کنیم، شناخت و معارفه بهتری نسبت به همدیگر داشته باشیم و در نهایت، با اشراف و همدلی بیشتری بیشتری وارد عرصه اجرا شویم. 
خراسانی‌زاده ضمن قدردانی از تلاش‌های مینا صدری،‌ دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، گفت: خانم صدری به عنوان نخستین بانویی که دبیری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را برعهده گرفتند، با هوشمندی و درایت بسیار خوب‌شان امور جشنواره را پیش بردند. من در جلسه داوری بخش مجسمه حضور یافتم و از نزدیک، شاهد دقت نظر ویژه‌ ایشان و داوران محترم در ارزیابی آثار هنرجویان بودم.  
رئیس شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، عنوان کرد: در این دوره از جشنواره، چهار رویکرد را مدنظر قرار داده‌ایم که می‌تواند دریچه‌ تازه‌ای برای ایجاد حال و هوای خوبِ جوانان و نوجوانان عزیزمان باشد. رویکرد اول، این است که برای نخستین بار، دبیریِ این رویداد به یک بانوی هنرمند و توانا واگذار شده است. سرکار خانم صدری به لحاظ علمی، دانشیار دانشگاه تهران در رشته مجسمه‌سازی و از حیث عملی نیز نگارگر، نقاش و مجسمه‌ساز هستند و تجربه تربیت هنرجویان بسیاری را در کارنامه خود دارند.
او ادامه داد: رویکرد دوم، به تفکیک حوزه نوجوان و جوان بازمی‌گردد که در این دوره برای نخستین بار به اجرا درآمده است. از آنجا که این ‌روزها بیگانگان تلاش بسیاری می‌کنند تا نوجوانان ما را از هویت ملی خود و داشته‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیری که ما در ایران اسلامی داریم، دور نگه دارند و ذهن آنها را مورد هجمه قرار دهند، تصمیم گرفتیم در جشنواره سی‌ام، بخش مجزایی را برای نوجوانان عزیزمان درنظر بگیریم و برای آنها برنامه‌های ویژه‌ای طراحی کنیم. 
خراسانی‌زاده افزود: رویکرد سوم جشنواره سی‌ام، شعار «ایران دوست‌داشتنی» است که مبتنی بر هویت ملی ما انتخاب شده است. «ایران دوست‌داشتنی» همان نقطه اشتراکی است که همه ایرانی‌ها به آن می‌بالند. اینکه به طور خاص روی این مفهوم، تأکید، تمرکز و خلق اثر داشته باشیم و جهت‌دهی رویداد سی‌ام را به این سو سوق دهیم، اتفاق ویژه دیگری است که در این دوره از جشنواره شاهد هستیم.
رئیس شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، ادامه داد: چهارمین رویکرد، این است که جشنواره سی‌ام در استان کردستان برپا می‌شود که به تعبیر مقام معظم رهبری، استانی فرهنگی است. ریشه‌های بسیار دیرین فرهنگ ایران در کردستان جای دارد و کردها همواره به ایرانی بودن خود افتخار کرده‌اند. با توجه به اینکه برخی تلاش می‌کنند تصویر دیگری از کردستان ارائه دهند، برپایی جشنواره در این استان و حضور استادان و هنرمندان در چنین اقلیم سرسبزی، می‌تواند روایت متفاوتی را از زیبایی‌ها، فرهنگ و هنر استان کردستان به آحاد مردم ایران ارائه دهد.
در ادامه این نشست، مینا صدری، دبیر و عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در اظهاراتی مطرح کرد: ابتدا لازم است از دکتر خراسانی‌زاده تشکر می‌کنم که مدیریت این جمع را بر عهده داشتند و مسیر را برای کارها امور هموار ساختند. همچنین از دبیرخانه و عوامل اجرایی تشکر می‌کنم که در طول این مدت، تلاش‌های بسیاری را صورت دادند. در نهایت، از همه استادان قدردانی می‌کنم که برای حضور در این دوره از جشنواره، قبول زحمت کردند. 
صدری ادامه داد: رویکرد ما در انتخاب ارکان و دست‌اندرکاران جشنواره این بود که در کنار راهی که پیش‌تر، پیشکسوتان و موسپیدکردگان هنر برای‌مان هموار کرده‌اند، بتوانیم از چهره‌های جوانی که ظرفیت و قابلیت‌های قابل‌توجهی دارند، بهره بگیریم. حق هم این است که چهره‌های تازه‌ و جوان در امتداد چهره‌های پیشکسوت به عرصه بیایند. امیدوارم با حضور و همراهی جوانان، بتوانیم مسیری که آغاز کرده‌ایم را به خوبی پیش ببریم. 
دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران ضمن اشاره به حضور موفق هنرمندان نوجوان در این دوره از جشنواره گفت: در بعضی بخش‌ها مثل بخش طراحی و گرافیک، نوجوانان به قدری خوب عمل کرده بودند که ما در داوری کار سختی داشتیم؛ یعنی کار بعضی از نوجوانان آنقدر خوب بود که دلمان نمی‌آمد نامشان را قلم بگیریم. امیدوارم در آینده نزدیک، بتوانیم برای هریک از رشته‌های هنری، جشنواره‌ای مجزا در دو گروه نوجوانان و جوانان داشته باشیم. 
در ادامه این نشست، نوبت به دیگر اعضای شورای سیاستگذاری، داوران و استادان کارگاه‌ها رسید تا نکات و نظرات خود را در راستای برگزاری هرچه شایسته‌تر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مطرح کنند. 
بهمن عبدی، داور و استاد کارگاه کاریکاتور در سخنانی گفت: با توجه به اینکه تعداد هنرجویان کم است، مشکل چندانی برای برگزاری کارگاه‌های عملی نداریم. اما یک مشکل همیشگی داریم و آن اینکه داوری زیربخش‌هایی که ذیل رشته‌های هنری جای می‌گیرند، قدری سخت است. مثلا یک نفر فقط تسلطش چهره است و فرد دیگر، روی کارتون مسلط است. اگر بشود برای هریک از زیربخش‌ها جوایز جداگانه‌ای درنظر گرفت، روند بهتری را شاهد خواهیم بود. 
نادر قشقایی، داور و استاد کارگاه مجسمه‌سازی نیز بیان کرد: این‌گونه جشنواره ها باید تداوم داشته باشند. در برخی کشورهای همسایه، طی یک سال، ۵۰ رویداد هنری و سمپوزیوم برگزار می‌شود. تداوم و حمایت در هر زمینه‌ای می‌تواند باعث رشد شود‌. انتظار ما این است که کشورمان با چنین وسعت فرهنگی و جغرافیایی،‌ بتواند بیش از این شایستگی‌های هنرمندان خود را به نمایش بگذارد. امیدوارم با حمایت همه جانبه مسئولین فرهنگی و رسانه‌ها، بتوانیم اتفاقات نویدبخش‌تری را رقم بزنیم. 
مهران هوشیار، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره سی‌ام نیز در اظهاراتی عنوان کرد: درست است که تربیت، رویکرد اصلی این جشنواره است اما من فکر می‌کنم که بیش از تربیت، وظیفه ما الگوسازی است. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، جشنواره آینده‌سازان است و ما باید بتوانیم به عنوان اولین حلقه زنجیره، الگوسازی لازم را انجام دهیم و الگوسازی را به محور اصلی فعالیت‌هایمان تبدیل کنیم. درست است که مبلغ جوایز جشنواره‌های خارجی خیلی بیشتر از جشنواره‌های ما است-اگرچه من فکر می‌کنم به لحاظ عدد و رقم هم می‌توانیم با آنها رقابت کنیم- اما مهم‌تر این است که آنها برگزیدگانشان را رها نمی‌کنند. ما هم باید برای برگزیدگان‌مان برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم. 
این مدرس دانشگاه ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که باید در برپایی کارگاه‌ها رخ دهد، این است که ما عنوان کارگاه سفال و سرامیک را به کارگاه سرامیک هنری تغییر دهیم. زیرا سرامیک، گستره صنعتی و غیرهنری هم دارد. همچنین در برگزاری کارگاه‌ها باید نگاه‌مان فارغ از تکنکیک و محصول، معطوف به ایده‌پردازی هم باشد. به این معنا، لازم است افرادی را انتخاب کنیم که دارای خلاقیت‌اند و در فرصتی محدود، می‌توانند ایده‌پردازی دقیق‌تری را انجام دهند. ویژگی اصلی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، این است که ما در حال پیشبرد یک اقدام آینده‌پژوهانه هستیم و اتفاقی که رقم می‌خورد، در آینده نتایج خود را نشان خواهد داد.
احدالله شکری‌پور، داور و استاد کارگاه سفال و سرامیک نیز ضمن تصدیق نکات ارائه‌شده از سوی هوشیار، بر لزوم تغییر نام بخش سفال و سرامیک به سرامیک هنری تأکید کرد. 
سپس زینب شاهی، عضو شورای سیاستگذاری و استاد کارگاه نگارگری در سخنان کوتاهی پیشنهاد داد که جوایز جشنواره افزایش یابد تا شرکت‌کنندگان با انگیزه بیشتری در این رویداد هنری شرکت کنند. 
محمد زرویی نصرآباد، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره سی‌ام درباره پیشنهاد شاهی گفت: اگر قرار است جشنواره با هدف کشف استعداد برگزار می‌شود، قکر می‌کنم جایزه محل چندانی از اعراب ندارد. در جشنواره‌های خارجی به دلیل اینکه می‌خواهند نخبگان را جذب کنند، جایزه حرف اول را می‌زند. فکر می‌کنم بهتر است به جای جایزه به سمت اعطای تسهیلات، تخصیص امکانات، بورسیه‌‌های هنری و سفرهای آموزشی برویم. 
در ادامه، سید شهاب‌الدین واجدی در سخنانی بر لزوم بهره‌مندی از جغرافیا و طبیعت بکر استان کردستان تأکید و در این‌باره بیان کرد: لازم است تمهیداتی اتخاذ شود تا عکاسان حاضر در این دوره از جشنواره بتوانند از نقاط دیدنی شهر سنندج دیدن کنند. برگزاری جشنواره در استان کردستان، فرصت مغتمی است تا عکاسان بتوانند  تصاویر متنوعی را از زیبایی‌هایی این اقلیم به ثبت برسانند.
صابر شیخ‌رضائی، داور و استاد کارگاه طراحی گرافیک نیز در سخنانی بر لزوم بکارگیری ظرفیت‌های موجود در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت ارائه تسهیلات و حمایت‌های انگیزاننده از هنرجویان جوان و نوجوان تأکید کرد. 
مهدی طاهری، داور و استاد کارگاه عکاسی نیز در اظهاراتی بیان کرد: لزوم استمرار و نگاه تربیتی در نکات بیشتر استادان وجود داشت. از نظر من فاصله زمان داوری آثار تا برگزاری کارگاه‌های عملی باید دست کم ۶ ماه باشد تا استادان در طول این زمان بتوانند کار خود را با هنرجویان به شیوه منتورینگ پیش ببرند. تربیت، مستلزم زیست کردن با هنرجو است و در یک هفته نمی‌توان چنین فضایی را ایجاد کرد. از سوی دیگر، عکاسی، رشته‌ای برون‌گراست و باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم تورهای گردشگری را با همراهی لیدرهای آشنا در استان کردستان برنامه‌ریزی کنیم. 
در ادامه این نشست، نوبت به بامداد رضوانیان، داور و استاد کارگاه نقاشی رسید تا نکات خود را مطرح کند. او گفت: اگر منِ معلم احساس کنم که شرکت‌کنندگان حاضر در این جشنواره، بچه‌های خودم هستند، در آن صورت چه کاری برایشان انجام می‌دهم؟ من به عنوان معلم، سال‌ها در دانشگاه‌های مختلف حضور داشته‌ام. وقتی می‌بینم که یک دانشجو توان مالی لازم برای خرید یک بوم نقاشی را ندارد، خیلی ناراحت می‌شوم. اگر بتوانم جایی را به او معرفی کنم که با قیمت مناسب‌تری بتواند لوازم مورد نیازش را تهیه کند، اتفاق خیلی خوبی رخ خواهد داد. 
این هنرمند ادامه داد: بسترسازی برای جوانان و اینکه آنها احساس کنند پس از پایان جشنواره رها نمی‌شوند، بسیار مهم است. جوانان دوست دارند که حمایت شوند. اگر فضایی برای این بچه‌ها وجود داشته باشد که در طول سال بتوانند به آنجا مراجعه و حمایت دریافت کنند، خیلی خوب است. اینکه جوانان ما احساس کنند که رویکرد حمایتی مسئولین نسبت به آنها تداوم دارد، خیلی خوب است. برخی برای حضور در این دوره از جشنواره انتخاب شدند و بعضی هم انتخاب نشدند. لازم است به آنهایی که انتخاب نشدند، آگاهی و امید داده شود تا احساس اندوه در دلشان نماند. 
حسین عصمتی، هنرمند نگارگر و مشاور دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز در سخنان کوتاهی بر لزوم وجود پشتوانه‌ مالی کافی برای پیشبرد اهداف و سیاست‌های مبتنی بر حمایت از فعالیت هنرمندان جوانان و نوجوان تاکید کرد. 
الهام سلطان‌محمدی، داور و استاد کارگاه طراحی نیز در اظهاراتی کوتاه، بر لزوم عملی شدن تعهدات مسئولین و دست‌اندرکاران جشنواره نسبت به هنرجویان منتخب تاکید کرد. 
سرانجام، جعفر واحدی، دبیر اجرایی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره سی‌ام نیز در سخنانی کوتاه، از فعلیت‌بخشی حداکثری ظرفیت‌ها و بکارگیری اهم امکانات موجود در تهران و کردستان به منظور اجرای هرچه شایسته‌تر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران خبر داد.  
گفتنی است که سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سایر استان‌ها، ۱ تا ۵ شهریور سال جاری در شهر سنندج برگزار می‌شود.

 

تاریخ خبر:  1402/05/23