نشانه‌هایی که از روزآمدسازی رویکرد جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران حکایت دارند بازگشت
نشانه‌هایی که از روزآمدسازی رویکرد جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران حکایت دارند
 
زینب شاهی هنرمند نگارگر و عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: در این دوره، رده سنی نوجوان و جوان از یکدیگر تفکیک شد. زیرا دور از انصاف بود که هنرجوی رده سنی ۱۵ تا ۱۸ سال به عنوان دانش‌آموز با هنرجویی که دوره‌های آکادمیک را گذرانده است، قیاس شوند و این امر، حاکی از به‌روز شدن جشنواره است.
به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، زینب شاهی، هنرمند نگارگر و عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران ضمن اشاره به برگزاری این دوره از جشنواره گفت: برخلاف 29 دوره قبلی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، در این دوره تلاش شده است که رده سنی نوجوان و جوان از یکدیگر تفکیک شوند. زیرا دور از انصاف بود که هنرجوی رده سنی 18- 15سال به عنوان دانش‌آموز با هنرجوی دانشجویی که دوره‌های آکادمیک را گذرانده است، قیاس شود و این موضوع، به‌روز شدن جشنواره را نشان می‌دهد. این در حالی است که در دوره‌های قبل، چنین تدبیری اندیشیده نشده بود.
عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران ادامه داد: لازم بود جوایز جشنواره تغییر کند تا جوانان بر اساس نرخ کنونی تورم، برای شرکت در این رویداد هنری ترغیب شوند. از این‌رو در هر رشته به جای اینکه فقط برای یک نفر جایزه درنظر گرفته شود، در رده‌های سنی18 -15 و 24- 18سال به سه نفر برگزیده جوایزی تعلق می‌گیرد که این موارد نیز از دیگر تدابیر اعضا برای روزآمدسازی جشنواره سی‌ام است و نشان می‌دهد که در این دوره از جشنواره، تمهیداتی برای تسهیل حضور شرکت‌کنندگان درنظر گرفته شده است.
شاهی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع جشنواره سی‌ام، یعنی «ایران دوست‌داشتنی» اشاره و بیان کرد: برای این دوره از جشنواره، موضوعی متناسب با هویت ملی ایران درنظر گرفته شده است. البته قرار شد آثاری که دارای موضوعات دیگر هستند نیز مورد داوری قرار گیرند. هدف این است که تا در این دوره از جشنواره، شرکت‌کنندگان به خلق آثاری متناسب با هویت ملی ایران ترغیب شوند. اساسا تربیت نسل نوجوان و جوان به ویژه در عرصه هنر، بسیار مهم است‌؛ به طوری که اگر در این رده سنی، پایه کاری و اساس ذهنی و تفکرات هنرجویان به درستی شکل بگیرد، نسل بعدی جامعه هنری، نسلی سالم و زیبا خواهد بود. هنرمند تأثیرگذارترین قشر در جامعه است و همواره این آثار هنری هستند که افراد جامعه را ترغیب می‌کنند تا به خشونت یا آرامش و یا هر تفکر و ایده‌ای گرایش پیدا کنند. بنابراین، در شورای سیاستگذاری جشنواره سی‌ام تلاش شده است تا استادان با عملکرد خوب خود تأثیرشان را در زمینه خلق آثار متناسب با هویت ایرانی بر عملکرد نوجوان‌ها و جوان‌های حاضر در این رویداد هنری بگذارند.
این هنرمند نگارگر ضمن اشاره به نخستین تجربه حضور خود در جایگاه عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، عنوان کرد: این نخستین بار است که به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری در این جشنواره حضور دارم. پیش از این، به عنوان هنرمند در جشنواره‌های هنری این‌چنینی شرکت می‌کردم. با توجه به جلسه‌ای که با حضور دیگر اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره سی‌ام برگزار شد، به سهم خود از عملکرد شورای فعلی حمایت می‌کنم. چراکه تلاش کردند مسئولان را متقاعد کنند که جوایز این دوره افزایش یابد و به شیوه‌های مختلف از هنرمندان حمایت و بستر مناسبی برای عرضه آثار جوانان و نوجوانان فراهم شود و از همه مهم‌تر، هنرجویان پس از پایان جشنواره، به حال خود رها نشوند و همچنان مورد حمایت قرار گیرند.
شاهی افزود: از نظر من یکی از اتفاقات خوشایند این دوره، ازخودگذشتگی اعضای شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در راستای افزایش حمایت از شرکت‌کنندگان بود؛ تا جایی که همه اعضا متحدانه و مکتوب اعلام کردند که حاضرند از تمامی حق و حقوقی که قرار است به آنها تعلق گیرد چشم‌پوشی کنند تا این هزینه صرف بهبود جوایز شرکت‌کنندگان حاضر در جشنواره شود و بدین ترتیب، از آنها حمایت بیشتری صورت گیرد.
او یادآور شد: نکته دیگری که بر آن تأکید شد، این بود که در این دوره از جشنواره به گونه‌ای عمل شود که هنرجویان نگاه حرفه‌ای‌تری به هنر پیدا کنند که چنین سیاستی به خودی خود اتفاق خوبی است. این در حالی است که بعضا در فضای مجازی انتقادهای زیادی نسبت به ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره صورت پذیرفته است. باوجود این، من معتقدم که ترکیب کنونی اعضا نگاه سالم و ایران‌دوستانه‌ای به هنرجویان و جامعه هنری دارند.
عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: وقتی دوره‌های پیشین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم جوانانی که در آن دوره‌ها حائز رتبه شدند، آثارشان در قالب نمایشگاهی معین ارائه شد و بسیاری از آنها اکنون به هنرمندانی نامی بدل شده‌اند و حتی اکنون چند نفر از آنها عضو شورای سیاستگذاری جشنواره سی‌ام هستند. این امر نشان‌دهنده رویکرد مناسب جشنواره است اما با توجه به اینکه چنین جشنواره‌هایی اساس رشد هنرمندان هستند و اکنون جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، یکی از پایه‌ای‌ترین جشنواره‌های هنری کشور محسوب می‌شود، هرچه تدابیر مناسب‌تری به‌منظور برگزاری بهتر و حرفه‌ای‌تر آن اندیشیده شود، در آینده شاهد نتایج و دستاوردهای شایسته‌تری خواهیم بود. برای مثال، لازم است افقی بین‌المللی برای این رویداد ترسیم شود، جوایز آن تا سرحد امکان افزایش یابد و آثار ارائه‌شده توسط هنرجویان مورد خریداری قرار گیرد. در چنین شرایطی می‌توان امیدوار بود که سطح کیفی و میزان اثرگذاری این رویداد هنری ارتقا یابد.
این هنرمند نگارگر ضمن اشاره به لزوم تفکیک بخش‌های مختلف رشته نگارگری از یکدیگر گفت: یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود تا حدی به این جشنواره نقد وارد شود و با مرتفع شدن آن در این دوره یا دوره‌های آینده، روند بهتری را شاهد خواهیم بود، این است که بخش‌های نگارگری از یکدیگر تفکیک و گل و مرغ، مینیاتور و تذهیب به شکلی جداگانه داوری شوند. این امر باعث می‌شود که انگیزه شرکت‌کنندگان در جشنواره افزایش یابد. مشابه این اتفاق در این دوره با تفکیک دو بخش نوجوان و جوان از یکدیگر رقم خورده است.
او عنوان کرد: به رغم آنکه گل و مرغ کاملاً تخصصی‌ و متفاوت‌تر از تذهیب و نگارگری است، اما در دوره‌های قبلی، این سه گرایش با یکدیگر قیاس و داوری می‌شدند و در مجموع، یک برگزیده انتخاب می‌شد که این مسئله دور از انصاف است. به طور کلی فردی که در شاخه تذهیب به عنوان مُذهب انتخاب می‌شود، نباید با یک هنرمند شاخه گل و مرغ و یا مینیاتوریست مقایسه شود و این قیاس، منطقی و صحیح نیست. بنابراین، هر قدر به صورت تخصصی‌تر به گرایش‌های هنری بخش نگارگری نگریسته شود، کیفیت آن ارتقا می‌یابد. مثلاً در شاخه خوشنویسی نمی‌توان خط شکسته را با خطوط ثلث و نستعلیق مقایسه کرد؛ به همین دلیل، هریک از آنها باید در بخش مجزای خود، رتبه‌های اول، دوم و سوم داشته باشند تا هنرمندان بیشتری جذب شرکت در این‌گونه رویدادها شوند.
 شاهی مطرح کرد: سال‌هاست که گفته می‌شود در ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری یا شورای داوری باید جوانان حضور یابند که این بسیار خوشحال‌کننده است؛ چراکه جوان به واسطه شور و انرژی جوانی مصمم‌تر است و هر مسئولیتی را با دغدغه‌مندی بیشتری می‌پذیرد. از این‌رو تلاش می کند از نیروی جوانی‌اش استفاده کند تا اتفاقات خوبی رقم بخورد. البته این سخن بدین معنا نیست که استادان پیشکسوت و باتجربه، چنین ظرفیتی را ندارند یا این‌گونه عمل نمی‌کنند. نسل جوان استادان که بیشتر از جنس هنرجویان هستند، تلاش‌شان بر این است که خود نیز در زمینه برگزاری جشنواره اطلاع رسانی کنند و هنگام برگزاری کارگاه‌ها مشارکت و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند. اساسا رده سنی نوجوان و جوان به شدت نیاز دارد که برایشان وقت گذاشته شده و به آنها توجه شود. بنابراین، هر قدر استادان فاصله سنی کمتری با هنرمندان نوجوان و جوان شرکت‌کننده در جشنواره داشته باشند، بهتر می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند و این روند باید در جشنواره تثبیت شود.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در بخش پایانی اظهارات خود خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که به دلیل برخی مسائل سیاسی، نقدها و حتی توهین‌هایی به اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره سی‌ام وارد شده است. باوجود این، اعضای جوان حاضر در ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره امسال را هنرمندانی به شدت دلسوز، مدافع حقوق هنر و هنرمندان نوجوان و جوان دیده‌ام. به همین دلیل، آنها سزاوار توهین و قضاوت اشتباه برخی از افراد جامعه نیستند. آنچه که من در جلسه شورای سیاستگذاری شاهد بودم، دلسوزی برای نوجوانان و جوانان هنرمند بود؛ بنابراین دور از انصاف است افرادی که منافعشان را در خطر می‌بینند، با تمسخر پوشش، ظاهر، سن و سال و اینکه اعضای شورای سیاستگذاری چه کسانی هستند، به آنها توهین کنند. چنین افرادی بهتر است که سوابق و کارنامه اعضای شورای سیاستگذاری را مشاهده کنند و به خودشان اجازه این چنین قضاوت‌های ناروایی را ندهند.

منبع: تسنیم

تاریخ خبر:  1402/05/19