رضوانیان: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران بستر مناسبی برای دیده شدن آثار جوانان و نوجوانان است بازگشت
رضوانیان: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران بستر مناسبی برای دیده شدن آثار جوانان و نوجوانان است
 
بامداد رضوانیان، استاد کارگاه و داور رشته نقاشی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، این رویداد را بستر مناسبی برای دیده شدن آثار جوانان و نوجوانان دانست و سطح کیفی آثار هنرمندان بخش نقاشی را مثبت ارزیابی کرد.
 
به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، بامداد رضوانیان، هنرمند، داور و استاد کارگاه نقاشی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره برگزاری این رویداد هنری بیان کرد: فکر می‌کنم یکی از عوامل موفقیت جشنواره‌ها، افزایش گستره شرکت‌کنندگان آن است. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان نیز نیاز به افزایش گستره شرکت‌کنندگان خود در مقیاس ملی دارد تا از این رهگذر، در دوره‌های آینده شاهد جذب ظرفیت‌ها و استعدادهای جوان و نوجوان بیشتری در این رویداد هنری باشیم.
 
داور بخش نقاشی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره سطح کیفی آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت:  در مجموع آثار بخش نقاشی خیلی خوب بودند. البته در برخی موارد احساس می‌شد که هنرجویان برای ارسال آثار خود به این رویداد هنری آنچنان که باید توجیه نشده‌اند؛ زیرا کارهایی فرستاده بودند که از کیفیت لازم برخوردار نبود یا آثاری که نشان می‌داد جشنواره را جدی نگرفته‌اند.
 
او ادامه داد: ما در جلسه داوری آثار بخش نقاشی بر سر انتخاب نهایی کارها اتفاق نظر خوبی داشتیم اما همان‌گونه که اشاره کردم، برخی کارها ناشی از عدم ادراک صحیح فرستنده نسبت به فراخوان جشنواره بود. برخی جوان‌ها کارهایی را فرستاده بودند که گویی اصلا نمی‌دانستند باید چگونه کارشان را ارائه کنند که یکدست‌تر باشد و ما بتوانیم براساس روند کارشان تصمیم گرفته و به جمع‌بندی برسیم. مثلا از هر شاخه، کاری فرستاده شده بود و این امر قدری روی داوری تأثیر می‌گذاشت و باعث می‌شد که ما تصور کنیم آن فرد در کار خود جدی نیست. در برخی موارد مشخص بود که فرد توانایی دارد اما یا اشتباه راهنمایی شده بود یا نخواسته بود که راهنمایی صحیحی دریافت کند.
 
رضوانیان اظهار داشت: در جریان داوری با آثار بسیار قوی هم مواجه شدیم که درباره آنها به راحتی به اتفاق نظر می‌رسیدیم.
 
این هنرمند نقاش درباره مهم‌ترین تکنیک‌های بکارگرفته شده توسط هنرجویان بخش نقاشی گفت: آثار رسیده طیف مختلفی از تکنیک‌ها شامل رنگ روغن، اکرولیک، آبرنگ، ترکیب مواد و گچ پاستل را شامل می‌شد. حتی برخی هنرجویان با وجود ارجحیت رنگ، در کارهایشان از مداد، مداد کنته یا ذغال استفاده کرده بودند. بنابراین از نظر تکنیکی تنوع بسیاری را در آثار متقاضیان شاهد بودیم.
 
رضوانیان ضمن اشاره به تنوع مضامین و مفاهیم موجود در آثار بخش نقاشی عنوان کرد: از چهره‌نگاری و نقاشی فیگوراتیو تا منظره‌نگاری طبیعت بی‌جان همه و همه را در آثار این دوره از جشنواره شاهد بودیم. حتی کارهای موضوعی هم وجود داشت که در حیطه هنر معاصر قرار می گرفتند و از کیفیت قابل توجهی برخوردار بودند.
 
داور بخش نقاشی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، با اشاره به ارزیابی خود از جشنواره سی‌ام گفت: به لحاظ کمی و آماری که در حیطه اختیارات من نیست که صحبتی داشته باشم اما از نظر کیفیت، می‌توانم بگویم که آثار خوبی را شاهد بودیم و این‌گونه نبود که بگوییم غالب کارها متوسط یا ضعیف بودند. در مجموع، کمیت کارهای قوی نسبت به کارهای ضعیف، بیشتر بود.
 
این مدرس دانشگاه بر لزوم اطلاع‌رسانی گسترده‌‌تر در مقیاس ملی حول برگزاری این رویداد هنری تاکید کرد و گفت: این روزها تبلیغ و اطلاع‌رسانی در سطح رسانه‌ها و فضای مجازی بسیار مهم است. در این راستا لازم است با مدارس، موسسات و دانشگاه‌ها نیز ارتباطات لازم برقرار و از ظرفیت‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی آنها استفاده شود. بدون شک در این صورت شاهد رشد روند کیفی جشنواره خواهیم بود.
 
استاد بخش نقاشی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در بخش پایانی اظهارات خود درباره اهمیت برپایی جشنواره‌های هنری در عرصه هنرهای تجسمی گفت: من خاطرات زیادی از دوران نوجوانی‌ام دارم که به واسطه شرکت در چنین جشنواره‌هایی رقم خورده است. گاهی کارهایمان پذیرفته می‌شد و در مواردی هم که پذیرفته نمی‌شدیم، بررسی می‌کردیم که نقاط ضعفمان چیست و تلاش می‌کردیم تا آنها را برطرف کنیم. بنابراین نفس برپایی چنین جشنواره‌هایی ارزشمند است؛ زیرا هم باعث می‌شود که کارهای جوانان و نوجوانان دیده شود و هم شرایطی را به وجود می‌آورد تا هنرجو از مشورت استادان استفاده کند. بسیار مهم است که استادان روی کار شاگردان صحه بگذارند یا ایرادات کارهایشان را برطرف کنند.
 
منبع: شبستان
تاریخ خبر:  1402/05/21