هوشیار: مهم‌ترین ویژگی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران ترسیم آینده است بازگشت
هوشیار: مهم‌ترین ویژگی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران ترسیم آینده است
 
مهران هوشیار، هنرمند رشته سفال و سرامیک و عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران معتقد است که مهم‌ترین ویژگی جشنواره، ترسیم آینده است. 
 
به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به نقل از ایسنا، مهران هوشیار هنرمند رشته سفال و سرامیک و از عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران است. او عضو هیئت علمی دانشگاه هنر سوره و دبیر بخش سرامیک یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بوده است.
 
این هنرمند درباره سیاست‌های جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، تناسب آن با تحولات جامعه و هنر، همچنین به روزرسانی رویکرد این رویداد هنری گفت: زبان و بیان هنر، همواره بازنمای زمان و شرایط اجتماعی و فرهنگی روزگار خود بوده است. بر همین اساس، برگزاری این قسم رویدادهای فرهنگی و هنری، ضرورت محسوب می‌شود. زیرا بدین‌وسیله می‌توانیم از نبض شرایط، زمانه و دیدگاه هنرمندان مطلع شویم. به خصوص اینکه می‌توانیم دیدگاه هنرمندان نسل جوان نسبت به محیط اطراف، شرایط اجتماعی و فرهنگی آنان را بسنجیم.
 
او گفت: هر جشنواره تفاوت‌هایی با جشنواره‌های پیش از خود دارد و این امر، رابطه مستقیمی با شرایط روزگار دارد. اما رویکرد کلی جشنواره‌ها به‌خصوص جشنواره‌های مختص جوانان، رسیدن به ویژگی‌های ذهنی و فکری یک نسل از طریق زبان و بیان آثار هنری شرکت‌کنندگان است. شورای سیاست‌گذاری جشنواره بر این نکته متمرکز شده که است که حرف امروز جوانان ما چیست؟ از دیدگاه من، شورای سیاستگذاری جشنواره قصد دارد از طریق زبان هنر به پاسخ این پرسش دست یابد.
 
او تاکید کرد: رویکرد ویژه و متفاوتی به جشنواره سی‌ام دیکته نشده تا بدین وسیله دست و پای مخاطب و هنرمندان بسته و محدود نشود. 
 
هوشیار، مهم‌ترین ویژگی سی‌امین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را نگاه از دریچه ذهن جوان و نوجوان امروز دانست و گفت: مهم‌ترین ویژگی این جشنواره در مقایسه با سایر جشنواره‌های هنری که در سطح ملی برگزار می‌شوند، نزدیکی به نگاه جوانان است. عنوان انتخابی اصلی برای این جشنواره «جوانان» است؛ زمانی که از عنوان «جوان» استفاده می‌کنیم، لازم است که دو ویژگی را در نظر گیریم؛ نخست اینکه جوان کسی است که رسالتی مبنی بر ترسیم چشم‌اندازهایی برای آینده داشته باشد؛ یعنی اگر کسی برای آینده خود نقشه یا برنامه‌ای نداشته باشد و نتواند آینده‌نگرانه به فضای فرهنگی و اجتماعی پیرامونش نگاه کند، نمی‌توان او را «جوان» نامید. اگرچه که در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، محدوده سنی مشخصی تعیین شده اما به عقیده من، عنوان «جوان» می‌تواند شامل محدوده سنی مشخصی نباشد. هرکس که نگاهی به سوی آینده داشته باشد، جوان محسوب می‌شود. 
 
این عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، در توصیف دومین ویژگی مورد نظر خود بیان کرد: «جوان» باید پویایی لازم را داشته باشد تا از تجریبات گذشته استفاده کرده و داشته‌های سنتی، قومی و ملی خود را نیز در حد امکان بکار گیرد تا بتواند راهکار و رویکرد مناسبی را در مسیر پیشرفت ارائه کند. رسالت جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، دریافت ایده‌هایی بر اساس همین دو ویژگی «جوانان» است. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره ضمن اشاره به کارکرد جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در راستای استعدادیابی جوانان هنرمند گفت: جوانان با شرکت در چنین جشنواره‌ای آمال و آرزوهای خود را ترسیم و هنرشان را متجلی می‌کنند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که از سوی متولیان فضایی برای پیشرفت آنان ایجاد شود؛ اما باید دید که این آینده‌نگری از دیدگاه هنرمندان جوانان توانسته تاثیری در حوزه هنرهای تجسمی جامعه بگذارد یا خیر؟
 
او بخشی از مسئولیت پاسخ به این پرسش را مرتبط با برنامه‌ریزان و مسئولان برگزاری چنین جشنواره‌هایی دانست و افزود: باید دید آیا مدیران کلان اجتماعی و سیاسی جامعه توانسته‌اند نبض جوانان را از آثارشان خوانش کنند و آن را برای شناسایی نیازها، کمبودها، آرمان‌ها و آرزوهای جوانان بکارگیرند؟ آیا اصلا خروجی چنین جشنواره‌هایی آنطور که باید رصد می‌شود و با برگزیدگان گفت‌وگویی صورت می‌پذیرد؟ این‌ها مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، درباره سیاست‌ تنوع جغرافیایی برگزاری این جشنواره و فرصت حضور جوانان از اقصی نقاط کشور در آن اظهار کرد: تصور می‌کنم یکی از بهترین ایده‌های این جشنواره مرکززدایی و پرهیز از برگزاری در پایتخت است. چرا تمامی جشنواره‌ها باید در پایتخت برگزار شوند؟ قطعا هر زمان که در جشنواره‌های مختلف توانستیم حوزه‌های اجرایی و هنری دیگر مناطق را دخیل کنیم و آنان را جدی بگیریم، همواره نتایج موفق آمیزتری را شاهد بودیم؛ چراکه بسیاری از نخبگان علمی، هنری و فرهنگی ما در خارج از مرکز یا پایتخت حضور دارند. بی‌شک یکی از رسالت‌های جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، شناسایی استعدادهای خارج از مرکز است که با برپایی جشنواره در مراکز شهرستان‌های مختلف می‌توان نتایج شایسته‌ای را در این راستا رقم زد. 
 
هوشیار ادامه داد: البته برای معرفی استعدادهای کشف شده باید اقدامات موثرتری هم صورت گیرد. یکی از راه‌ها می‌تواند ارائه حمایت‌های لازم و حضور در فعالیت‌های حرفه‌ای باشد. به عنوان مثال، شرکت‌کنندگان باید بتوانند طی سال‌های بعدی به صورت مستقیم به دوسالانه‌های تخصصی دعوت شوند یا توسط منتور یا استادکاران صاحب نظر در چنین کارگاه‌هایی حضور یابند. ارائه تسهیلات و حمایت‌های مالی از سوی نهادها نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. حتی آثار همرمندان می‌تواند برای معرفی ظرفیت‌های‌های فرهنگی و هنری کشور در سطح بین‌المللی مورد بهره‌برداری قرار گیرد و یا بتوانیم آنها را بورسیه کرده و تسهیلاتی فراهم کنیم تا بتوانند در دوره‌های خارجی شرکت کنند. طبیعتا برخی شرکت‌کنندگان از نظر تمکن مالی شرایط مناسبی ندارند و با حمایت از آنها می‌توان شرایط بهتری را به‌منظور پیشرفت‌شان در زمینه‌های هنری فراهم کرد. چنین اقداماتی موجب رشد و تکامل هنرمندان و الگوبرداری سایرین نیز می‌شود. 
 
این عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در پاسخ به اینکه آیا جشنواره می‌تواند هنرمندان را سریع‌تر به بازار کار معرفی کند یا خیر؟ گفت: ورود سریع هنرمندان به بازار کار و درآمدزایی مانند چاقویی دو لبه است، یعنی هم یک ویژگی مثبت است و هم می‌تواند خطرناک باشد. معمولا تا زمانی که هنرمندان به سطح حرفه‌ای نزدیک نشده‌اند و امضا و اعتبار آنان شناخته نشده است، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که از هنر خود به عنوان ابزار معیشتی استفاده کنند. 
 
به عقیده هوشیار، نباید نسل جوان یا جوانانی که در این جشنواره برگزیده می‌شوند، دچار این آسیب شوند که بلافاصله با مسائل بازار هنر درگیر شوند. از دیدگاه این مدرس دانشگاه، هنرمند باید ابتدا خلوص و رویکرد آرمان‌گرایانه خود را حفظ کند تا به اعتبار برسد و زمانی که اعتبارش از سوی جامعه پذیرفته شد به سوی مباحث اقتصادی نزدیک شود. البته هوشیار رویکردهای آموزشی و تشویقی را متفاوت با ورود هنرمندان جوان به بازار کار می‌داند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره ضمن اشاره به ایجاد بخش اختصاصی «نوجوانان» که برای اولین بار به سی‌امین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان افزوده شده است، گفت: این روند موجب ورود سریع‌تر نوجوانان به عرصه حرفه‌ای هنر خواهد شد. طبیعتا هر چه سریع‌تر بسترهای لازم را برای فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی فعالیت‌های هنری مشخص به مخاطب و شرکت‌کنندگان ارائه کنیم، دستاورد و خروجی آن نیز زودتر به ثمر خواهد نشست. مهم است که نسل جوان بتواند تجربه کسب کند. مشق کردن و کسب تجربه به صورت نظری و عملی اتفاق خواهد افتاد. نوجوانان با حضور در چنین جشنواره‌هایی می‌توانند جا پای افراد شناخته‌شده بگذارند و هنرمندانی که در چنین عرصه‌هایی حضور موفق داشته‌اند را دنبال کنند. آنان می‌توانند از الگوهایی که موفق بوده‌اند به عنوان سرمشق بهره ببرند. به نظر من اختصاص بخش «نوجوانان» به جشنواره تجربه‌ای بسیار موفق خواهد بود. 
 
این هنرمند در پایان اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی در مقیاس ملی می‌تواند نسل آینده‌ساز جامعه را هدایت کند و با توجه به اهداف، رسالت و سیاست‌های پیش‌بینی‌شده، برگزاری آن الزامی است. مهم‌ترین ویژگی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، ترسیم آینده است که امیدوارم امسال هم رقم بخورد و به درستی انجام شود تا شاهد دستاوردهای تاثیرگذار آن باشیم. 
 
منبع: ایسنا
 
تاریخ خبر:  1402/05/15