صدری: هدف جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران شناسایی نخبگان هنری است بازگشت
صدری: هدف جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران شناسایی نخبگان هنری است
 
مینا صدری دبیر و عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: تمامی جشنواره‌ها بر مبنای مبانی، اهداف و رویکرد خاصی برگزار می‌شوند. این جشنواره نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست و هدف ما شناسایی نخبگان هنری و کشف استعدادهای جوان و نوجوانِ عرصه هنرهای تجسمی در مقیاس ملی است.
 
به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مینا صدری دبیر و عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره رویکرد این دوره از جشنواره گفت: جشنواره سی‌ام مانند بیست و نه دوره پیشین کار خود را آغاز کرده است. تمامی جشنواره‌ها برای برگزاری، مبانی، اهداف و رویکرد خاصی را درنظر می‌گیرند. این جشنواره نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست و هدف ما شناسایی نخبگان هنری و کشف استعدادهای جوان و نوجوانِ عرصه هنرهای تجسمی است.
 
او ادامه داد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، رویدادی ملی است که در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ در نتیجه علاقه‌مندان از تمامی استان‌های ایران می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. این امر موجب می‌شود که استعدادیابی به عنوان یکی از اهداف مهم جشنواره، در مقیاس ملی محقق شود.
 
این هنرمند نگارگر درباره اضافه شدن بخش نوجوانان به این دوره از جشنواره بیان کرد: سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به‌واسطه سیاستگذاری مبتنی بر جوان‌گرایی، برای نخستین بار آثار شرکت‌کنندگان را در دو گروه مجزای نوجوان و جوان پذیرش می‌کند. هدف از اجرای چنین سیاستی این است که اهمیت توجه به جوانان و نوجوانان پررنگ‌تر شود. امسال، هنرمندان جوان در یک گروه و هنرمندان نوجوان در گروهی دیگر سنجیده می‌شوند. بنابراین نه تنها در کارگاه‌ها بلکه در گزینش آثار و حتی اهدای جوایز هم دو گروه نوجوان و جوان از یکدیگر منفک هستند. یکی از مهم‌ترین اهدافمان برای افزودن بخش نوجوانان به جشنواره سی‌ام این بود که هنرجویان سنین 15 تا 18 سال بتوانند فعالیت هنری را در فضایی حرفه‌ای تجربه کنند.
 
صدری همچنین درباره «ایران دوست‌داشتنی» که شعار سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران است، گفت: امسال، می‌کوشیم نوعی جهت‌دهی به کارها بدهیم تا آثار شرکت‌کنندگان با بهره‌گیری از مضامین ارزشمندی مانند «ایران دوست‌داشتنی» خلق شوند و دربرگیرنده ارزش‌های هویتی ما باشند. استادان کارگاه‌ها هم براساس همین مضمون، کار را پیش می‌برند و به سنجش آثار ارائه‌شده توسط هنرمندان جوان و نوجوان می‌پردازند.
 
دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره رویکرد رقابتی این دوره از جشنواره توضیح داد: آثار هنرمندان حاضر در دوره ‌سی‌ام مورد داوری قرار می‌گیرند و هرآنچه که داوری شود، جنبه رقابتی پیدا می‌کند. همچنین ما برای برگزیدگان، لوح افتخار و جوایز نقدی درنظر گرفته‌ایم که این امر نیز به شکل‌گیری رقابت می‌انجامد. عقیده‌ام این است جشنواره‌ای که بدون رقابت برگزار شود، ممکن است پویایی خود را از دست بدهد.
 
عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران تصریح کرد: افرادی که به سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران راه می‌یابند، عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و صندوق اعتباری هنر می‌شوند و از این طریق، همواره ارتباطشان را با جامعه هنرهای تجسمی حفظ خواهند کرد. همچنین در این جشنواره، بستری فراهم می‌شود تا آثار هنرمندان در معرض تماشا قرار گیرد و این کار نیز به خودی خود نوعی حمایت است.
 
صدری افزود: موضوع حفظ ارتباط با هنرجویان پس از پایان جشنواره یک امر دوجانبه است و اگر تداوم چنین ارتباطی از سوی شرکت‌کنندگان مطالبه شود، همواره این امکان فراهم خواهد بود. همچنین اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه جشنواره و سایر بخش‌های مربوطه نیز می‌کوشند تا جوانان رها نشوند.
 
دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران خاطرنشان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، امسال به دوره سی‌ام خود رسیده و از قدمتی دیرین برخوردار است. ما جوانانی را داریم که سال‌های قبل در این جشنواره شرکت کردند و اکنون، عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند و به هنرمندان بزرگی تبدیل شده‌اند.
 
صدری در بخش پایانی اظهارات خود ضمن تاکید بر اینکه جوانان برای ورود به بازار هنر، ابتدا باید مهارت‌های لازم را کسب کنند، گفت: موقعیت‌های شغلی، ورود به بازار هنر یا دانشگاه به یک‌باره شکل نمی‌گیرند. افراد برای ورود به این عرصه‌ها ابتدا باید دوره‌های کسب مهارت را با موفقیت طی کنند. مطمئن باشید کسی که به مهارت و تخصص دست پیدا می‌کند، کارش روی زمین نمی‌ماند و همواره خواهان دارد.
 
شاید جوانان در ابتدای راه نتوانند از کار هنری خود درآمد داشته باشند اما برگزاری جشنواره برای این است که هنرمندان توانمند و متخصص پرورش پیدا کنند و جوانان برای کار، انگیزه کافی بیابند. زمانی که افراد از این مرحله عبور کنند، می‌توانند از مهارت‌های خود درآمد داشته باشند. اگر کسی در کار خود متخصص باشد، قطعا اثر او هم خریدار خواهد داشت. با مرور تاریخ هنر درمی‌یابیم که باید زمانی صرف کسب مهارت شود و پس از آن، اثری که خلق می‌شود، هیچ‌گاه روی زمین نمی‌ماند و همواره طالب خواهد داشت.
 
منبع: ایلنا
 
تاریخ خبر:  1402/05/16