محمدی‌وکیل: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران چشم‌انداز بین‌المللی دارد بازگشت
محمدی‌وکیل: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران چشم‌انداز بین‌المللی دارد
  
 
مینا محمدی‌وکیل عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: این رویداد هنری می‌کوشد ضمن حمایت از هنرمندان جوان، شناخت دغدغه‌های آنان و مسائل روز، نگاهی نو ارائه کند و چشم‌انداز بین‌المللی شدن در دوره‌های آتی را مدنظر قرار دهد.
به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مینا محمدی وکیل، عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره به برگزاری این رویداد هنری گفت: اساساً جشنواره‌های دوره‌ای همچون دوسالانه‌ها و رویدادهای هنری سالانه، بستر و فرصت مناسبی برای طیف‌های مختلف هنرمندان فراهم می‌آورند تا آثار تازه و متنوع خود را به معرض نمایش بگذارند. 
 
استادیار دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س) افزود: تاریخچه برگزاری رویدادهای متناوب هنری به اواخر سده نوزدهم میلادی بازمی‌گردد و امروزه در بسیاری از نقاط جهان به عنوان راهی برای تقویت تبادلات فرهنگی و گفت‌وگوهای هنری در مقیاس‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شناخته می‌شوند. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران بر پایه تجربیات سال‌های گذشته که غالباً با رویکرد ترکیبی همراه بوده است، تجمیعی از کارگاه‌های آموزشی و عرضه آثار هنری خواهد بود که شامل پیشبرد برنامه‌های مختلف، اجرای هنرمندان و برپایی نمایشگاهی از آثار هنری می‌شود. 
 
محمدی وکیل، ضمن اشاره به هدف برگزاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران اظهار کرد: هدف از برگزاری چنین رخدادهایی در سطح ملی که هر دوره با میزبانی مناطق مختلف کشور همراه می‌شود، فراهم آوردن بستری وسیع برای هنرمندان نوجوان و جوان است تا از طریق آموزش و تجربه به کشف استعدادهای هنری و مشارکت در فعالیت‌های گروهی بپردازند. خوشبختانه از دوره گذشته با افزوده شدن شاخه هنرهای جدید به جشنواره، رویکردی نو در این رویداد هنری آغاز شده است که سطح فعالیت هنرجویان جوان را بیش از پیش وسعت می‌بخشد. زبان و بیان نو در هنرهای جدید که زبانی جهانی است، به‌واسطه ظهور ابزارهای تازه‌ای چون امکانات دیجیتال، گسترش گفتمان‌های جهانی و چندفرهنگی شکل گرفته و ارائه می‌شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه جشنواره سی‌ام همچون دوره‌های گذشته، رویکردی حمایتی ـ رقابتی دارد که به‌واسطه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اعلام افراد برگزیده در هر رشته اجرا می‌شود، توضیح داد: عموماً در رویدادهای هنری متناوب و جشنواره‌های این‌چنینی، سیاست‌گذاری کلی و چارچوب‌های اساسی در طول تمامی دوره‌ها وجود دارد و به موازات آن در هر دوره، سیاست‌های مکمل متناسب با شرایط و موقعیت‌های جدید و احتمالا مناسبت‌های روز در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه بر این، چشم‌اندازی هم برای دوره‌های آتی در نظر گرفته می‌شود. 
 
محمدی وکیل یادآور شد: سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران می‌کوشد ضمن حمایت از هنرمندان جوان، شناخت دغدغه‌های آنان و مسائل روز، نگاهی نو ارائه کند و چشم‌انداز بین‌المللی شدن جشنواره در دوره‌های آتی را مد نظر قرار دهد. 
 
این هنرمند در پاسخ به این پرسش که چه ظرفیت‌هایی را برای جشنواره سی‌ام متصور است، گفت: این رویداد در قالب رشته‌های مختلف هنری، فرصتی برای نوجوانان و جوانان هنردوست و هنرشناس ایرانی است تا فرایند تولید را نه به صورت فردی، بلکه در فضایی تعاملی و مشارکتی تجربه کنند. بر این اساس، نوجوانان و جوانان از سراسر کشور می‌توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند تا فرصت مناسبی به‌منظور کشف و ارائه ایده‌های هنری متنوع، تجربه‌های جمعی و مباحث انتقادی شکل بگیرد. 
 
عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: رویدادهایی چون جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با هدف مرتبط ساختن هنرمندان جوان، گسترش آموزش‌های هنری و شناسایی استعدادهای نو در عرصه هنر بر پا می‌شوند و در جریان برگزاری آنها همواره رخدادهای هنری از پیش‌تعیین نشده نیز قابل تصور خواهند بود. از آنجا که این رخدادهای نو برآمده از ذهن خلاق و پویای جوانان است، با هدایت در بستر آموزشی مناسب می‌توانند به نتایج قابل توجه و خلاقانه‌ای منجر شوند.  
 
محمدی وکیل در بخش پایانی اظهارات خود بیان کرد: اقلیم هزار رنگ ایران در کنار تکثر فرهنگی بی‌بدیل این سرزمین، بستری یگانه و بی‌همتا به‌منظور ظهور آثار درخشان هنری فراهم ساخته است. در گوشه و کنار این بوم، قابلیت‌های منحصر به فردی برای هنرآفرینی دارد. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با نگاه به گستردگی فرهنگی موجود در کشور و با انگیزه بهره‌مندی از اقلیم‌های متنوع فرهنگی، تلاش می‌کند به‌واسطه حضور در مناطق مختلف ایران پهناور، ضمن برخورداری از قابلیت‌های هنری و بومی تمامی استان‌ها، به برقراری پیوند فرهنگی مضاعف و ایجاد ارتباطات فرامحلی در میان هنرمندان جوان و استعدادهای آینده سرزمین عزیزمان ایران بپردازد.
 
منبع: مهر
 
تاریخ خبر:  1402/05/09