واجدی: سیاست جوان‌گرایی در سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران باعث تقویت ارتباط هنرجویان با استادان می‌شود بازگشت
واجدی: سیاست جوان‌گرایی در سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران باعث تقویت ارتباط هنرجویان با استادان می‌شود
  
 
سید شهاب‌الدین واجدی عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: سیاست جوان‌گرایی که در سی‌امین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به اجرا درآمده است، موجب تقویت انس، ادراک و ارتباط قلبی هنرجویان با استادان می‌شود.
به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، سید‌شهاب‌الدین واجدی امسال به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری ‌سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران در این رویداد هنری حضور دارد. او دانش‌آموخته رشته ارتباطات تصویری از دانشگاه سوره است و سابقه‌ سال‌ها عکاسی حرفه‌ای را در کارنامه هنری خود دارد. ازجمله سوابق این هنرمند عکاس می‌توان به سردبیری گروه عکس باشگاه خبرنگاران جوان صدا‌وسیما، مدیرکل اداره‌ عکس و چندرسانه‌ای خبرگزاری فارس و... اشاره کرد.
این هنرمند عکاس درباره میزان‌ تناسب و انطباق نیازهای جوانان با جشنواره سی‌ام عنوان کرد: سیاست‌گذاری‌های صورت‌گرفته در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مبتنی بر تعامل چهره‌به‌چهره و آموزش استاد-شاگردی است که به واسطه برگزاری کارگاه‌های هنری صورت می‌پذیرد. دبیران جشنواره، همواره تلاش می‌کنند تا دانش، تجارب و معلومات هنری خود را همراه با نگاهی صحیح، به نسل‌های جوان منتقل کنند. فکر می‌کنم چنین رویکردی با موضوع جشنواره که «ایران دوست‌داشتنی» است، تناسب دارد.
او افزود: موضوع جشنواره سی‌ام با جشنواره‌های دیگر متفاوت است و هرکس که ایران را دوست دارد، می‌تواند در این دوره از جشنواره شرکت کند. با توجه به عبور از فراگیری کرونا و حواشی سال اخیر، این رویداد هنری باعث می‌شود که هنرجویان، استعدادهای نهفته یا حتی استعدادهایی که بروز پیدا کرده است را با بیان و دقت بیشتری به منصه ظهور برسانند و سیمای زیبا و باشکوه همدلی مردمان این سرزمین را به تصویر بکشند.
واجدی میزبانی استان کردستان از جشنواره سی‌ام را اتفاقی مثبت دانست و گفت: استان کردستان، مهد دلیران و مردمان با اصالت این آب و خاک است. زیبایی‌های طبیعت، اقلیم و پوشش چشم‌نواز اقوام کورد در کنار فرهنگ اصیلی که در این دیار جاری است، جذابیت‌های برگزاری جشنواره سی‌ام را مضاعف می‌سازد.
عضو شورای سیاستگذاری ‌سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران ادامه داد: اگرچه برپایی جشنواره‌ها و رویدادهای هنری ملی در تهران، به دلیل امکانات موجود معمولاً با مشکلات کمتری مواجه می‌شود اما دوری از پایتخت و حضور در شهرستان‌ها و دیگر استان‌ها، یکی از نکات و ویژگی‌های مثبت جشنواره جوانان است که باعث افزایش دیده شدن ظرفیت و استعداد هنرمندان سایر استان‌ها و ایجاد نور امید و خودباوری در وجود آنها می‌شود. آثار مثبت اجرای این سیاست، می‌تواند حرکت و همدلی خوبی را در مقیاس ملی ایجاد کند.
این هنرمند عکاس مطرح کرد: جشنواره جوانان در جوانی به پختگی رسیده است. باتوجه به برخی انتقاداتی که به واسطه حضور استادان مسن در دوره پیش مطرح بود، در این ‌دوره، از هنرمندان جوان و مجرب برای مسئولیت دبیری و حضور در شورای ‌سیاستگذاری دعوت شده است. چنین افرادی با تکنولوژی‌های روز، آشنایی بیشتری دارند و می‌توانند جوانان و نیازهای آنها را بهتر درک کنند. ترکیب جوان چهره‌های حاضر در این دوره از جشنواره در مسیر رشد شرکت‌کنندگان جوان و نوجوان دوره سی‌ام و شکوفایی استعدادهای آنها می‌کوشد. جوان‌گرایی رخ‌داده در دوره سی‌ام باعث تقویت انس، ادراک و ارتباط قلبی هنرجویان با استادان می‌شود. این امر باعث می‌شود که هنرجو، استاد خود را مانند برادر و خواهرش ببیند و احساس والد و فرزندی میان آنها وجود نداشته باشد. چنین اتفاقی در نهایت باعث می‌شود که نگاه هنرمندانه خوبی در جشنواره شکل گرفته و جریان یابد.
واجدی درباره‌ی اشتغال و اتصال هنرجویان جوان و نوجوان به بازار کار گفت: برخی عکاسان نامی و همچنین هنرمندان شاخص و صاحب‌نام سایر رشته‌های هنری، برگزیدگان دوره‌های پیشین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران هستند. پس می‌توان نتیجه گرفت که این جشنواره باعث شناخته شدن هنرمندان، معرفی آنها به دیگر رویدادهای هنری و زمینه‌ساز حضورشان در موقعیت‌های شغلی معتبر بوده است‌. کشف استعداد که در جشنواره جوانان رخ می‌دهد، موجب بروز توانمندی و سوق یافتن هنرجویان به بازار کار می‌شود.
او ضمن تاکید بر اطلاع‌رسانی فراگیر و گسترده در زمینه برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: برای جریان‌سازی هنری باید از تمام توان رسانه‌ای کشور کمک گرفت. لازم است اطلاع‌رسانی گسترده و فراگیری صورت دهیم تا استعداد شمار بیشتری از هنرمندان جوان کشف شود. متاسفانه در عرصه هنرهای تجسمی کمتر شاهد کشف استعدادهای نهفته هستیم. در جشنواره سی‌ام تلاش می‌کنیم که توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم.
عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در بخش پایانی اظهارات خود از تفکیک دو بخش عکاسی حرفه‌ای و عکاسی با تلفن همراه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، تکنولوژی تلفن‌های همراه هوشمند، پیشرفت زیادی داشته است و تلفن همراه بسیاری از نوجوانان و جوانان، دارای دوربین‌های خوب و با کیفیتی است، بخشی را با عنوان عکاسی با تلفن ‌همراه به جشنواره سی‌ام افزوده‌ایم. همچنین تلاش می‌کنیم که جایزه ویژه‌ و جداگانه‌ای را برای عکاسی با تلفن همراه در نظر بگیریم تا آثار عکاسان در هر دو بخش عکاسی با دوربین و تلفن همراه، مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

تاریخ خبر:  1402/05/10