واحدی: برگزیدگان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران می‌توانند به هنرمندانی بین‌المللی تبدیل شوند بازگشت
واحدی: برگزیدگان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران می‌توانند به هنرمندانی بین‌المللی تبدیل شوند
  
 
جعفر واحدی، دبیر اجرایی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: بسیاری از هنرمندانی که در دوره‌های پیشین جشنواره برگزیده شده‌اند، اکنون به چهره‌هایی ملی و حتی بین‌المللی تبدیل شده‌اند و این امکان، همواره برای هنرمندان جوان فراهم است.
به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، جعفر واحدی، رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و دبیر اجرایی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره این رویداد هنری بیان کرد: هدف از برگزاری جشنواره سال‌ها است که مشخص شده و اکنون در مرحله‌ای نیستیم که روند کلی را تغییر دهیم. باوجود این، هر سال تلاش می‌کنیم که نقاط ضعف دوره‌های پیشین را رفع کنیم.
او افزود: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، رویکردی مشخص دارد و آن، شناسایی چهره‌های جوان و برندسازی هنرمندان کشورمان است. در دوره‌های پیشین جشنواره هم این رویکرد اثبات شده است. بسیاری از هنرمندانی که در دوره‌های پیشین جشنواره برگزیده شده‌اند، اکنون به چهره‌هایی ملی و حتی بین‌المللی تبدیل شده‌اند و این امکان، همواره برای هنرمندان جوان فراهم است. شرکت در جشنواره هم به فروش آثار هنرمندان کمک کرده و هم باعث شده است که در بسیاری از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی به عنوان داور یا مربی حضور پیدا کنند.
دبیر اجرایی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از هنرمندان تجسمی هستند که به دلایل مختلف نمی‌توانند هنرشان را عرضه کنند و با بازاریابی هنر آشنایی کافی ندارند. از این‌رو ارتباطاتی که در چنین جشنواره‌هایی‌ شکل می‌گیرد، چه بین استادان دوره و هنرجوها و چه میان شرکت‌کنندگان با یکدیگر می‌تواند بسیار مفید و کارساز باشد.
واحدی، موانع زیرساختی را یکی از عوامل عدم جریان‌سازی گسترده جشنواره دانسته و در این‌باره توضیح داد: نمی‌‌توان گفت که رسالت جشنواره در راستای جریان‌سازی، به طور کامل محقق شده است؛ زیرا همواره موانع زیرساختی وجود دارند. برای مثال، یکی از موانع موجود، عدم دسترسی مناسب بعضی از هنرمندان ساکن روستا به اینترنت است. بسیاری از افرادی که در روستاها حضور دارند، از استعداد هنری خوبی برخوردارند اما اگر حمایت نشوند خلاقیتشان از بین می‌رود. ما همواره به تلاش‌هایمان در راستای بهبود سطح کیفی و اجرایی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران ادامه می‌دهیم و امیدواریم که این موانع، هرسال، کمتر شوند.
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته درنظر داریم پس از پایان جشنواره نیز ارتباطمان را با هنرجویان از طریق فضای مجازی حفظ کنیم و این عزیزان را رها نکنیم. وقتی ارتباط مستمر باشد، امکان تخصیص کمک و حمایت نیز بیشتر خواهد بود.
رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، حضور چهره‌های جوان در ترکیب شورای سیاست‌گذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را غنیمتی بزرگ دانسته و عنوان کرد: چندین نفر از هنرمندانی که امسال در شورای سیاست‌گذاری جشنواره همراه ما هستند، خود جزو برگزیدگان دوره‌های پیشین جشنواره‌اند. بی‌شک تجربه‌ این دوستان در روند اجرا و کیفیت برگزاری جشنواره بسیار کارساز و موثر خواهد بود.
واحدی مهمترین تفاوت جشنواره سی‌ام با دوره‌های پیشین را تفکیک شرکت‌کنندگان به جوانان و نوجوانان دانست و گفت: این تفکیک، باعث شکل‌گیری رقابتی عادلانه‌تر میان هنرمندان شرکت‌کننده می‌شود.
دبیر اجرایی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از حضور اتباع کشور‌های دیگر در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: اتباعی که ساکن ایران هستند و با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما آشنایی دارند، می‌توانند در این دوره از جشنواره شرکت کنند. امسال، موضوع «ایران دوست‌داشتنی» را انتخاب کرده‌ایم که ظرفیت بسیار وسیعی دارد و باعث می‌شود هرکس که ایران را دوست دارد، بتواند در جشنواره حضور یابد. 
او در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: در هنرهای تجسمی دیدگاه‌های متفاوت بسیاری وجود دارد؛ هنرمندان با هر سلیقه‌‌ و ذائقه‌ای می‌توانند در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران شرکت کنند. هدف ما ارتقای سطح کیفی آثار هنرجویان، بدون در نظر گرفتن سلایق شخصی است.
 
منبع: صبا
تاریخ خبر:  1402/05/08